
Στις 29 Νοεμβρίου 2007 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε εγκρίνει επίσημα και χωρίς τροπολογίες την κοινή θέση του Συμβουλίου σχετικά με τη νέα οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας χωρίς σύνορα. Η οδηγία αυτή εκσυγχρονίζει τους κανόνες για την ευρωπαϊκή βιομηχανία παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου και παρέχει διεξοδικό νομικό πλαίσιο που καλύπτει όλες τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, καθώς και τις κατ' αίτηση υπηρεσίες. Η λεγόμενη οδηγία AVMS προσάρμοσε στην ψηφιακή εποχή τους ευρωενωσιακούς κανόνες για τις παραδοσιακές τηλεοπτικές εκπομπές. Με την οδηγία δημιουργείται ενιαία αγορά για όλες τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας, παρέχοντας ασφάλεια δικαίου στις επιχειρήσεις και προστασία στους καταναλωτές. Οι χώρες της ΕΕ όφειλαν έως τις 19 Δεκεμβρίου 2009 να έχουν μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο τους εκσυγχρονισμένους κανόνες για την ευρωπαϊκή οπτικοακουστική βιομηχανία.
Μετά την παρέλευση της διετούς περιόδου που οι χώρες της ΕΕ είχαν στη διάθεσή τους για να μεταφέρουν στην εθνική νομοθεσία τους νέους ενωσιακούς κανόνες για τηλεοπτικές και ομοειδείς υπηρεσίες, όπως το βίντεο κατά παραγγελία και την κινητή τηλεόραση, μόνο το Βέλγιο, η Ρουμανία και η Σλοβακία έχουν κοινοποιήσει στην Επιτροπή πλήρη εφαρμογή. Η Δανία, η Γαλλία, το Λουξεμβούργο και το ΗΒ κοινοποίησαν στην Επιτροπή ορισμένα μέτρα που έλαβαν για να θέσουν σε ισχύ την οδηγία AVMS.
Στην Ουγγαρία, η νομοθετική διαδικασία ανεστάλη, καθώς το σχέδιο νόμου απορρίφθηκε από το Κοινοβούλιο. Η οδηγία τέθηκε εν μέρει σε ισχύ στην Αυστρία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και τις Κάτω Χώρες χωρίς αυτό να έχει κοινοποιηθεί στην Επιτροπή. Σε άλλες χώρες το σχέδιο νόμου είναι ακόμα υπό συζήτηση, έχει μόλις δημοσιευτεί, ή βρίσκεται ακόμα σε δημόσιο διάλογο.
Σύμφωνα με την ευρωενωσιακή νομοθεσία, οι οδηγίες είναι για τα κράτη μέλη δεσμευτικές νομικές πράξεις που παρέχουν στις εθνικές αρχές τη δυνατότητα να επιλέγουν τη μορφή και τις μεθόδους για την επίτευξη των στόχων τους. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αναφέρει ότι τμήματα μιας οδηγίας μπορούν μετά τη λήξη της προθεσμίας να ισχύσουν αμέσως σε μια χώρα της ΕΕ, ακόμη και αν η οδηγία δεν ακόμα (ή δεν έχει επαρκώς) τεθεί σε εφαρμογή. Προς τούτο, πρέπει η οδηγία να καθορίζει επιμέρους δικαιώματα και να είναι σαφής, ακριβής και άνευ όρων. Στις περιπτώσεις αυτές, μπορούν οι πολίτες να επικαλούνται τα εν λόγω τμήματα της οδηγίας ενώπιον των δημόσιων αρχών.
Οι νέοι κοινοτικοί κανόνες διευκολύνουν τη χρηματοδότηση των παραγωγών και παρόχων τηλεοπτικών προγραμμάτων από νέες μορφές διαφήμισης, όπως είναι η διαφήμιση με διαίρεση της οθόνης ή η τοποθέτηση προϊόντων, που επιτρέπονται σε όλα τα προγράμματα εκτός από τις ειδήσεις, τα ντοκιμαντέρ και τα παιδικά προγράμματα. Με την κατάργηση των κανόνων για την επιβολή εικοσάλεπτης χρονικής περιόδου εκπομπής μεταξύ διαφημιστικών διαλειμμάτων, οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς διαθέτουν, πλέον, μεγαλύτερη ευελιξία στον προγραμματισμό τους. Οι νέοι κανόνες της ΕΕ ενισχύουν τον ευρωπαϊκό τηλεοπτικό και οπτικοακουστικό κλάδο, περιορίζοντας τις κανονιστικές ρυθμίσεις και θεσπίζοντας ίσους όρους για την παροχή υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας «χωρίς σύνορα». Εξασφαλίζουν ότι οι κανόνες δημόσιου συμφέροντος, όπως η προστασία των ανηλίκων και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, θα εφαρμόζονται σε όλες τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των παρεχόμενων κατά παραγγελία, μέσω σταθερών, κινητών ή δορυφορικών δικτύων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου